ساختار هرم یادگیری
هرم یادگیری، مفهومی در حوزهی آموزش و یادگیری، بیانگر این است که مردم از روشهای گوناگون آموزشی چقدر اطلاعات را به خاطر میسپارند. این نظریه که برخی آن را به...
ساختار هرم یادگیری
هرم یادگیری، مفهومی در حوزهی آموزش و یادگیری، بیانگر این است که مردم از روشهای گوناگون آموزشی چقدر اطلاعات را به خاطر میسپارند. این نظریه که برخی آن را به دالای لرنینگ (Dale's Cone of Experience) نسبت میدهند، ادعا میکند که میزان یادگیری و به خاطر سپاری اطلاعات بستگی به نحوهی ارائهی آن دارد. بر اساس این نظریه، فعالیتهایی که در آنها فراگیران به طور فعال شرکت میکنند، مانند تدریس دیگران یا انجام کار عملی، به یادگیری عمیقتر و دائمیتر منجر میشوند.
تاریخچه
هرم یادگیری گاهی به اشتباه به ادگار دال (Edgar Dale) در دهه ۱۹۴۰ نسبت داده میشود. اگرچه دال در زمینههای تجربی آموزشی کار کرده و "هرم تجربه" را ارائه داده بود، اما او هرگز درصدهایی که اغلب در ارتباط با هرم یادگیری ذکر میشوند را منتشر نکرد.
ساختار هرم
هرم یادگیری معمولاً به شکل زیر تصویرسازی میشود:
- مطالعه: ادعا میشود که فراگیران تنها ۱۰٪ از آنچه را میخوانند به خاطر میسپارند.
- شنیدن: میزان به خاطر سپردن اطلاعات در اثر شنیدن، ۲۰٪ عنوان میشود.
- دیدن: مشاهدهی تصاویر میتواند به به خاطر سپاری ۳۰٪ کمک کند.
- نمایش و دیدن و شنیدن: ترکیب دیدن و شنیدن، به به خاطر سپاری ۵۰٪ منجر میشود.
- بحث گروهی: شرکت در بحثها میتواند تا ۷۵٪ به یادگیری کمک کند.
- تمرین عملی: انجام دادن کار عملی، به خاطر سپاری را به ۸۰٪ میرساند.
- تدریس به دیگران/اجرای فوری: به کار گیری دانش به طور عملی و تدریس آن به دیگران میتواند به به خاطر سپاری ۹۰٪ کمک کند.
انتقادات
هرم یادگیری، علیرغم محبوبیتش، انتقاداتی را نیز به خود جلب کرده است. انتقادات بیشتر بر اساس نبود شواهد کافی علمی برای پشتیبانی از ادعاهای مربوط به درصدهای خاص به خاطر سپاری است. اینکه فراگیران دقیقاً چه میزان از مطالب را از طریق روشهای مختلف آموزشی به خاطر میسپارند، ممکن است به عوامل متعددی بستگی داشته باشد، از جمله نوع مطلب، سبک یادگیری فرد، محیط آموزشی، و سطح مهارت و انگیزهی فراگیر.
انتقادات علمی
تحقیقات علمی نشان دادهاند که یادگیری بیشتر موضوع پیچیدهای است و نمیتوان آن را به سادگی با درصدهای ثابت برای همه فراگیران تعمیم داد. عوامل مختلفی مانند پیشزمینه دانشی، تعاملات اجتماعی، و استراتژیهای شخصی یادگیری میتوانند بر میزان یادگیری و به خاطر سپاری تأثیر بگذارند.
تنوع سبکهای یادگیری
برخی از پژوهشها همچنین نشان دادهاند که سبکهای یادگیری افراد متفاوت است و یک روش یادگیری واحد نمیتواند برای همه افراد به طور یکسان مؤثر باشد. این امر به معنای آن است که آموزش باید تنوع بیشتری داشته باشد و بتواند به نیازهای مختلف فراگیران پاسخ دهد.
نقش تکنولوژی و رسانههای جدید
با پیشرفت تکنولوژی و افزایش دسترسی به رسانههای متنوع، روشهای جدیدی برای آموزش و یادگیری ایجاد شدهاند که ممکن است نیاز به بازبینی و تعدیل ادعاهای هرم یادگیری داشته باشند. استفاده از ابزارهای دیجیتالی، بازیهای آموزشی، و واقعیت مجازی میتواند تأثیرات متفاوتی بر میزان یادگیری و به خاطر سپاری داشته باشد.
دیدگاه های مربوط به این مقاله (برای ارسال دیدگاه در سایت حتما باید عضو باشید و پروفایل کاربری شما تکمیل شده باشد)